Ibrah dalam safar

Alhamdulillah, dengan rahmat dan kasihNya, dapat juga ku bertemu dengan insan yang sangat ku kasihi yang sanggup datang dari Malaysia, untuk melihat bagaimanakah keadaanku di sini. Travel bersamanya banyak memberi pengajaran kepadaku. Alhamdulillah.

Boleh dikatakan kami travel seluruh New Zealand (roughly). Dari Auckland, ke Palmerston North, Wellington, Christchurch, Queenstown, dan Dunedin (Bandar-bandar besar di NZ). Alhamdulillah, banyak sangat yang Allah permudahkan.

Sepintas dalam perjalanan :

Banyak yang Allah permudahkan. Dia seorang yang sangat penyabar. Dalam travel kami (semasa drive) banyak kali jugakla kami diherdik oleh orang-orang yang kurang sabar. Tapi dia hanya bersabar dan cuba mencari di manakah kesalahannya.

Dimurahkan rezeki yang halal. Alhamdulillah sepanjang perjalanan, bila sudah sampai masa untuk berbuka, Allah temukan kami dengan restoran makanan halal. Dan juga semasa di Queenstown, kami dibelanja oleh Brother Adem dari Turki. Kami berbuka bersama beliau dan juga keluarganya.

Ifthar treat from Bro Adem from Turki

Tanda-tanda keagunganNya tampak sungguh pada alam yang sangat cantik dan indah. Yang membuatku terfikir, Ya Allah jika makhlukMu ini sudah seindah ini, apatah lagi PenciptaNya. Subhanallah Allahu Akbar!

Lake Wakatipu and Queenstown city from above

Remarkable Lake Wakatipu, subhanallah!!

Beautiful Bob's Peak

Lake Dunstan

Usaha selari dengan doa dan tawakkal. Aku nampak sungguh hal ini dalam dirinya. Usahanya yang bersungguh walaupun sekecil-kecil usaha dalam membaca peta, merancang perjalanan dengan penuh teliti, tapi seiring dengan doa yang tidak putus-putus kepadaNya. Membuatku muhasabah kembali diriku. Oh bagaimanakah hubunganku dengan Dia?

Dalam perjalanan kami, sempat kami duduk sekejap untuk sama-sama saling ingat kepadaNya, menyegarkan kembali jiwa yang kehausan dengan peringatan dan tazkirah. Aku diingatkan kembali bahawa pentingnya tarbiyah. Walaupun sudah berkali-kali aku dengar, namun hatiku basah. Jiwaku menitis, aqalku senyap, kembali berfikir muhasabah diri.

Aku teringat satu peristiwa semasa kami di Queenstown, sewaktu kami sedang enak menghayati pemandangan indah Lake Wakatipu, seorang warga UK meminta tolong kerana keretanya kehabisan bateri. Dan dia tanpa ragu-ragu terus menolong pemuda tersebut sambil berkata kepadaku , “Insya Allah, kalau kita tolong orang, Allah tolong kita. Aku tersenyum. Indahnya nikmat iman 🙂

Alhamdulillah 100x! Terima kasih abah sebab datang melawat kakak. Insya Allah kakak cuba jadi yang terbaik! 🙂

Advertisements

2 responses to this post.

  1. Posted by sabrina on August 28, 2010 at 12:52 pm

    assalamualaikum farahhh..
    seronoknyaaa ayah dia datang..

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: