Nota C.I.N.T.A.

Alhamdulillah setelah lama berjaulah, akhirnya kembali juga aku ke bumi Palmy ni.. Perasaan ni bercampur baur.. Hati ini sedih tidak mahu meninggalkan mereka.. Namun tanggungjawab yang memanggil di Palmy memberatkan hatiku untuk meninggalkan sahabat-sahabatku di Auckland.. Merekalah sahabat,pemberi peringatan, penasihat yang setia dan juga adik beradikkku seislam..

Ku teringat sabdaNya yang diceritakan oleh Sa’id Al Khudri;

Aku mewajibkan kecintaanKu kepada orang-orang yang saling mengasihi keranaKu, orang-orang yang berziarah keranaKu, orang-orang yang berkumpul dalam rangka beribadah keranaKu dan orang-orang yang saling menghadiahi keranaKu..

Dan juga dalam sabdaNya yang lain,

Tidak sempurna iman seseorang sehingga dia menyayangi saudaranya sebagaimana dia menyayangi dirinya sendiri..

Kata-kata mereka mengingatkanku tentang iman kepada Khaliq yang menciptakan.. Nasihat mereka menguatkanku untuk terus tsabat dan tegar di atas jalan ini.. Akhlak mereka menyerlahkan bahawa Islam itu indah dan syumul.. Tawadhu’ mereka menyenangkan.. Fikiran mereka jauh melihat di manakah tempat mereka di akhirat sana..  Walaupun hanya beberapa hari aku mngenali mereka, namun Al-Muhaimin menghadiahiku rasa cinta yang mendalam kepada mereka..

Sesuai dengan firmanNya,

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, kelak Allah yang Maha Pemurah akan menanamkan dalam (hati) mereka rasa kasih sayang. (19:96)

Dan juga dalam sabdaNya;

“Jika Allah mencintai seseorang hamba, Dia menyeru Jibril; ‘Sesungguhnya Allah mencintai si fulan, maka cintailah dia’. Lalu hamba tersebut dicintai Jibril, kemudian Jibril mnyeru para penghuni langit, ‘Sesungguhnya Allah mencintai si fulan, maka cintailah dia’. Maka hamba tersebut dicintai seluruh penghuni langit dan diterima bumi” (Muttafaqun ‘alaih)

Benarlah, sahabat itu adalah apabila kita melihat mereka, maka tertingkat iman kita.. Aku sangat-sangat bersyukur kerana kami dipertemukan..

Ukhuwwah mereka menghangatkan.. Terasa sangat yang mereka melebihkanku dalam segala hal.. Aku seringkali tersentuh dengan kasih sayang dan pengorbanan mereka.. Merekalah sahabat, qudwah dan sister terbaik.. Alhamdulillah100x

Buat sahabat dan teman yang kukasihi fillah, moga Allah merahmati kalian selama-lamanya.. Dimudahkan segala urusan, dan moga kita dikumpulkan bersama di jannahNya.. amen ameen

Akhir kata, aku cinta kalian keranaNya.. Doakan saya ya 😉

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: