a.k.u g.u.s.a.r

Teringat saat nak exam physics – first paper yang exam – aku sangat gusar.. Dapat ke aku buat exam esok ni..Dapat ke aku jawab exam physics esok nii..Dan macam-macam lagi..

Tiba-tiba dalam keadaan gusar dan bimbang tu, macam ada satu suara hati berkata, macam manalah kalau exam di akhirat esok nanti..Bolehke aku nak jawab esok..Boleh ke aku lepas exam di sana..

Tup tup hati rasa sebak.. erm.. Ni baru exam di dunia.. ni baru exam first year.. baru sem 1.. Aku gusar..

Dalam keadaan aku mengelamun melayan perasaan gusarku, aku terdetik..Macam manalah aku nak hadapi medan ujian yang lebih hebat daripada ni.. Aku akan masuk ke alam kerjaya, masyarakat, keluarga, dan etc etc etc.. Cukupkah persediaanku? Hatiku sebak lagi..  Betapa aku banyak memenuhi masaku dengan perkara yang remeh temeh..yang tidak membawa kepada amal untuk menjadi bekalku di sana..

Aku gusar lagi..

Surah Al-‘Asr bagai mengetuk-ngetuk pintu hatiku..Bagai mengingatkan.. Dirimu sentiasa dalam kerugian.. Ya Allah bazirnya masaku..Kemanakah masaku terisi? Dalam diam penuh pengharapan dan kelemahan, ku mengharap agar al-Khaliq sudi mengasihani hambaNya yang sentiasa lalai dan lupa ini..

Coretan pendek ini ku tuliskan khas untuk mengingatkan diriku yang sentiasa berbolak balik hatinya.. Dan juga buat sahabat seperjuangan.. Moga kita dapat manfaat bersama..

“Hai orang-orang beriman, jagalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu..” (At-Tahrim : 6)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: