– Ilmu : 1 Anugerah –

Antara nikmat terbesar dari Ar – Rahman kepada hambaNya yang bergelar manusia, adalah ilmu yang menjadi khazanah yang tidak pernah surut buat selama – lamanya..

Kerananya, para malaikat yang tidak pernah melakukan dosa dan ingkar kepada Pencipta, sujud kepada Bapa kepada semua manusia, Adam ‘Alaihissalam yang hanya diciptakan daripada tanah..

Dan kerananya juga, kita terpilih untuk menjadi pemerintah dunia hingga ke akhir zaman..

Namun, jangan kita lupa..  Ilmu tanpa roh tauhid boleh membinasakan..  Boleh meruntuhkan tamadun yang megah, serta merosakkan manusia yang dahulunya sudah berikrar janji di alam azali untuk mentaati Allah SWT..

Bagaimanakah roh tauhid dicabut dari ilmu?  Bukankah ianya berasal dariNya?

Itulah orang – orang yang menuntut ilmu, tetapi bukan kerana mentaati perintahNya, malah bukan untuk meningkat ketaqwaan jiwa..

Tetapi kerana ingin mengejar matlamat duniawi yang hanya sementara dan sangat fana..  Memburu janji – janji manis dunia sehinggakan al haq dipisahkan daripada ilmu itu sendiri..

“Ialah, kalau kita tidak belajar, cercaan dan hinaan manusia sudah pasti menjadi pakaian kita..”

“Malah, kalau kita tidak belajar, nanti macam mana kita nak sara hidup kita sendiri?”

“Kalau belajar tinggi – tinggi, bolehlah dapat kerja yang hebat, jaminan gaji yang lumayan serta yang paling penting, semua orang akan mengagung – agungkan kita..”

Oleh sebab pemikiran dan pandangan manusia yang singkat dan hanya terhad kepada dunia sahajalah,

manusia terus – terusan belajar, namun tidak pernah mengenali siapakah sebenarnya pencipta ilmu..

Malah, semakin jauh dariNya..

Dan yang semakin parah, kemusnahan, kerosakan dan kebinasaan semakin berleluasa di alam ini..

Bukankah semakin kita berilmu, semakin kita tunduk kepadaNya, dan semakin mulia kita di sisiNya?

” Berdirilah kamu, maka berdirilah, nescaya Allah akan mengangkat darjat orang – orang yang beriman di antara kamu dan orang – orang yang diberi ilmu beberapa darjat.  Dan Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu lakukan..”  (58 : 11)

Moga Allah mengampun segala kealpaan kita serta menunjukkan kita kembali ke arah sabil yang diredhaiNya..

Pesanan buat diri yang tidak pernah terlepas dari kelemahan dan kesilapan ini serta untuk teman – teman yang sedang bertungkus lumus berjihad di medan ilmu, marilah kita bersama sama meraih ketinggian dan kemuliaan di dalam menuntut ilmu seperti yang dijanjikan olehNya..

Sesungguhnya, jalan untuk menuju ke jannah yang di luar batasan pemikiran manusia keindahannya tidak pernah dihamparkan permaidani merah ataupun pujian yang melangit daripada manusia..  Namun, kita akan meniti perjalanan yang meresahkan jiwa serta kadang kala kita mungkin rebah di tengah tengahnya..  Maka bangkitlah duhai teman, kerana janji yang pasti, sudah menunggu di penghujung jalanmu..  Wallahua’lam.

p/s : Mungkin post kali ini terlalu general dan sangat biasa untuk kita semua, namun harapnya ia menjadi salah satu stesen muhasabah kepada kita atau perhentian RnR sebelum kita kembali semula meneruskan musafir ini.. 😉

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: